اندیشکده، کارزار فشار حداکثری ترامپ برای راهبرد امنیت ملی آمریکا مضر است

به گزارش اکسپرس بلاگ، یک کارشناس آمریکایی در مقاله ای در یکی از اندیشکده های این کشور با اشاره به تضعیف راهبرد امنیت ملی واشنگتن بخاطر سیاست حداکثری ترامپ علیه ایران، نوشت: ترامپ باید این کارزار را کنار گذاشته و بر اولویت چین و روسیه تمرکز کند.

اندیشکده، کارزار فشار حداکثری ترامپ برای راهبرد امنیت ملی آمریکا مضر است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیوید والش، تحلیلگر دفاعی که از سال 2013 الی 2016 به نهادهای آمریکا درباره خاورمیانه مشاوره می داده است و اکنون مشاور امنیت خاورمیانه دفتر سیاستگذاری وزیر دفاع آمریکا است در مقاله ای که در وبسایت اندیشکده شورای آتلانتیک منتشر شده، نوشت: کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران و زنجیره تنش زایی ناشی از آن، راهبرد امنیت ملی خود رئیس جمهور آمریکا را تضعیف نموده است.

بنا بر این گزارش، تنش نظامی نتیجه منطقی کارزار فشار حداکثری آمریکا است اما اعمال فشار مداوم بر اقتصاد ایران بدون ارائه یک گزینه دیپلماتیک، موجب می گردد که انگیزه تهران برای مقابله تشدید گردد.

در این گزارش با انتقاد از کنش های آمریکا در قبال تهران که موجب تشدید اقدامات ایران شده، نوشت اگر آمریکا می خواهد رقابت راهبردی بلندمدت با چین و روسیه را در اولویت سیاست هایش بگذارد باید در سیاست فشار حداکثری اش علیه ایران بازنگری کند.

فشار حداکثری علیه اقتصاد ایران بر اساس تئوری تحریم های فلج کننده بنا نهاده شده تا تهران را وادار کند میان توانمندی مالی خود و نفوذ منطقه ای یکی را انتخاب کند. اما تا به امروز شاهد پیشرفتی در این کارزار نبوده ایم و بعید است تهران با وجود فشار مالی تحریم ها به خواسته های آمریکا در منطقه تن دهد.

پژوهش ها نشان داده که اعمال تحریم علیه هدفی که در انتظار تقابل مداوم است هیچ امتیازدهی چشمگیری را به همراه نخواهد داشت. تحت چنین شرایطی، آن هدف متوجه می گردد که اگر امروز تسلیم گردد این امر می تواند فردا به فشار بیشتر ختم گردد، بنابراین به هر قیمتی ایستادگی خواهد نمود.

در ادامه این گزارش با اشاره به حادثه نفتکش های اماراتی و سعودی و هدف قراردادن پهپاد آمریکایی، نوشت که این همان واکنش تندی است که انتظار می رفت به دنبال سیاست آمریکا برای تحریم خریداران نفت و قطع رگ حیاتی مالی ایران نشان داده گردد.

فشار حداکثری شاید تاثیر مورد نظر را روی اقتصاد ایران بگذارد اما هیچ دستاورد دیپلماتیکی ندارد و به جز ایجاد خشونت های غیرضروری، آمریکا را واداشته تا منابع بیشتری را به قیمت گسترش تهدیدهای دیگر به خاورمیانه سرازیر کند. پس از افزایش تنش ها، ارتش آمریکا علاوه بر 17 هزار نیروی انسانی، هواپیما، سامانه های دفاع موشکی و سایر دارایی های نظامی اش را وارد خلیج فارس نموده است. اینها منابع محدود نظامی هستند که هر روز استفاده از آنها در خاورمیانه باعث می گردد، یک روز کمتر در خدمت رقابت راهبردی بلندمدت با چین و روسیه باشند.

در ادامه این گزارش با اشاره به موردی از هزینه های این استقرار به اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه و تمدید حضور آن اشاره نموده و می نویسد: لینکلن توانست رکورد طولانی ترین اعزام پس از جنگ ویتنام را از آن خود کند. اگر فرماندهان نظامی در اروپا و آسیا برنامه ای برای این کشتی ها داشتند، سیاست فشار حداکثری آنها را مطمئن کرد که باید به دنبال جای دیگری برای برطرف احتیاج خود باشند.

در انتهای این مطلب توصیه شده است: دولت آمریکا برای حفظ تمرکز بر اولویت های بلندمدتش باید سیاست ایران را با راهبرد امنیت ملی اش همراستا و هماهنگ کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 836

به "اندیشکده، کارزار فشار حداکثری ترامپ برای راهبرد امنیت ملی آمریکا مضر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده، کارزار فشار حداکثری ترامپ برای راهبرد امنیت ملی آمریکا مضر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید