بین زمین و آسمان هستیم

به گزارش اکسپرس بلاگ، به گزارش خبرنگاران مدیر نشر تعیین در گفت وگو با ایسنا، درباره شرایط نشر در این روزهای کرونایی اظهار کرد: ما هم مانند همه قشرها هستیم. سلامتی مردم جامعه ارجح و مهم تر است؛ گرچه مردم زیاد رعایت نمی نمایند و از طرف دیگر مدیریت خوبی هم وجود ندارد. به نظرم اگر در اسفندماه سخت گیری می کردند و قرنطینه کلی و جدی وجود داشت، الان درباره این موضوع صحبت نمی کردیم.

بین زمین و آسمان هستیم

او با اشاره به سخنان رییس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران مبنی بر خسارت 90 درصدی ناشران در این روزها، گفت: بسیاری از همکاران ما مغازه، فروشگاه و دفتر کار دارند و سر ماه اجاره می دهند. چاپخانه ها هم تعطیل نموده اند. مانده ایم باید چه کنیم؟ خودِ من کاغذ گرفته ام، اما نتوانسته ام حواله اش را بگیرم و هنوز چیزی معین نیست. الان همه ما بین زمین و هوا هستیم. باز شرایط ما نسبت به کسانی که محصولات فاسدشدنی دارند، بهتر است. اگر کتابی برای نمایشگاه آماده نموده باشیم در انبار می ماند، اما خراب نمی گردد و تاریخ مصرفش نمی گذرد. چه کاری از دست مان برمی آید؟ باید تحمل کنیم.

رامسری درباره احتمال برگزار نشدن نمایشگاه کتاب و راهکارهای جلوگیری از آسیب های احتمالی این موضوع نیز اظهار کرد: اصلا معین نیست که نمایشگاه برگزار می گردد یا نه، برای این که جلو زیان نشر را بگیرند باید از ابتدا مدیریت صحیح شکل می گرفت تا به این جا کشیده نمی شد. وجود نمایشگاه بهتر از نبودنش است، اما هرگز نشرم را به نمایشگاه وابسته ننموده ام و اگر شرکت نکنم برایم اتفاقی نمی افتد، اما نمی دانم ناشران دیگر که بود و نبودشان به نمایشگاه وابسته است چطور برنامه ریزی می نمایند. اگر کتاب خوب داشته باشند، مردم در تمام سال می خرند. مردم به دنبال کتاب خوب هستند نه کتاب معمولی، زیرا نه وقتش را دارند نه جایش را. ناشر باید متوجه باشد هر چیزی را چاپ نکند و زمانی که هر چیزی را چاپ نکند مردم چه در نمایشگاه و خارج از آن، از او می خرند.

او در ادامه بیان نمود: با برگزار نشدن نمایشگاه مسلما ناشران آسیب زیادی می بینند؛ امر بدیهی ای است. ناشرانی داریم که تمام امیدشان نمایشگاه کتاب است. ما هم که مقداری ثبات داریم بیشتر چک های مان برای اردیبهشت است. زمانی که گفتند نمایشگاه در فروردین ماه برگزار می گردد، به مولف، چاپخانه و لیتوگراف برای اردیبهشت و بعد از نمایشگاه چک دادم که کم کم سررسیدشان فرامی رسد و من نقدینگی ندارم، زیرا باید پیش از عید یک سری کتاب می فروختم. الان حتی چک هایی هم که همکاران در شهرستان از ما کتاب خریده اند برگشت می خورد، یعنی روی چک های شان نمی توانم حساب کنم.

این ناشر اضافه نمود: در این شرایط بانک مرکزی اعلام نموده است چک های برگشتی دو ماه اخیر سوءسابقه حساب نمی گردد، اما از طرف دیگر بانک تماس می گیرد که قسطت را نداده ای. همه همکاران ما مشکل بانکی دارند. درست است بانک به ما وام داده اما در ازای آن سند گرفته است؛ حتی اگر با کرونا هم از بین بروم ملک من در اختیار بانک است، پس چرا نگران است؟ بانک به جای همکاری، بر زخم مان نمک می پاشد.

او در ادامه اعلام کرد: بر اساس اعلام رئیس اتحادیه، ناشران 90 درصد خسارت دیده اند؛ او نگفته است نیمی از نشر شرایط مان خیلی بد است. 10 درصد را هم برای فروش اینترنتی گذاشته است. الان از سایت ما می خرند، اما زمانی که من به عملکرد دولت انتقاد دارم، باید خودم هم رعایت کنم. اگر بخواهم فعالیت کنم هفت هشت نفر از همکارانم باید به کتاب فروشی ها سر بزنند تا نمونه کتاب را ارائه بدهند، یا برای خرید اینترنتی باید کتاب ها را بسته بندی کنیم و با پست بفرستیم، کسی که برای من کار می نماید ممکن است کرونا بگیرد و یا با خود به دفتر بیاورد. نشرمان را از 10 روز مانده به سال نو تعطیل کردیم تا اول اردیبهشت ماه. اگر ادامه داشته باشد نمی دانم باید چه کنم؟ ساعت کارمان را کم کنیم یا شیف بندی کنیم، باید ببینیم چه می گردد.

رامسری اظهار کرد: مدیریت درستی وجود ندارد. گفتند شنبه هفته آینده اوضاع عادی می گردد، بعد گفتند بعد تعطیلات نوروز، الان هم گفته اند تا اول اردیبهشت. اول اردیبهشت هم درست نمی گردد، زیرا مدیریت اساسی وجود ندارد. ارشاد هم منفک نیست. ما از خدای مان است که اردیبهشت انتها فاجعه باشد. باید از اول جلو گسترش این بیماری را می گرفتند و سخت گیری می کردند. یک ماه همه چیز تعطیل می شد، هرکس بدون ماسک بیرون می آمد جریمه می شد، همان طور که اگر ماشین وارد طرح گردد، جریمه اش می نمایند، صنوفی که جزء مایحتاج مردم نبوند باید تعطیل می شدند. حتی الان هم خیلی ها به عمق فاجعه پی نبرده اند، نه دستکش دست شان است نه ماسک دارند. به نظرم کرونا فرصت خوبی بود تا بتوانیم فرهنگ سازی کنیم، اما قرنطینه اجرایی در کشور ما حالت قطره چکانی داشت. البته نمی توان خیلی هم ایراد گرفت و آن را محکوم کرد. خیلی ها باید اجاره خانه و مغازه بدهند و چرخ اقتصاد باید بگردد، اما می شد برای آن راهکار پیدا کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 2839

به "بین زمین و آسمان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بین زمین و آسمان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید