طرز تهیه حلوای زعفرانی

به گزارش اکسپرس بلاگ، حلوای زعفرانی نوعی شیرینی سنتی ایرانی است که آن را می توان به عنوان یک دسر مجلسی پس از نهار و شام میل کرد. تهیه این دسر با آرد برنج، بافتی نرم و لطیف به آن می دهد و باعث افزایش رطوبت حلوا می شود.

طرز تهیه حلوای زعفرانی

خبرنگاران | سرویس آشپزی - حلوای زعفرانی یکی از دسر های سنتی ایرانی است که با آرد برنج، هل و کره درست می شود. این دسر با شربت تهیه شده از زعفران و گلاب شیرین می شود. دستور تهیه حلوای زعفرانی از حلوای معمولی متفاوت است و آرد برنج موجود در آن باعث می شود بافت نرم تر و رطوبت بیشتری داشته باشد. حلوای زعفرانی در مناطق مختلف ایران از شمال گرفته تا جنوب به سبک های متفاوتی طبخ می شود و به همین دلیل انواع آن با رنگ، ترکیب و طعم متنوع وجود دارد. در ادامه با روش تهیه حلوای زعفرانی آشنا می شوید.

حلوا یکی از دسر های مشهور در سراسر دنیاست و در هر کشوری با افزودن ترکیبات خاصی به روشی متفاوت تهیه می شود؛ بنابراین شما ممکن است تعداد زیادی از روش ها و تکنیک های تهیه حلوا در کشور های دیگر را در اختیار داشته باشید. مثلا در ایران برای تهیه حلوا ارده از مخلوط تفاله کنجد با شکر و پسته استفاده می شود. حلوا با آرد ذرت که در تهیه آن آرد ذرت به کار می رود و حلوا سه آرد که با آرد گندم، آرد برنج و آرد ذرت درست می شود.

طرز تهیه حلوای زعفرانی

مواد لازم برای تهیه شربت
شکر2/3 فنجان
آب1/2 فنجان
زعفران ساییده1/4 قاشق چایخوری
گلاب2 قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

  1. شکر و آب را در قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر در آب حل شود و محلول آب و شکر به جوش آید. همین که محلول به جوش آمد زعفران را به آن اضافه کرده و هم بزنید سپس از روی حرارت بردارید.
  2. گلاب را اضافه کنید و هم بزنید. محلول را کنار بگذارید تا از داغی بیفتد و ولرم شود. به هیچ وجه اجازه ندهید شربت بجوشد.
مواد لازم برای تهیه پایه حلوای زعفرانی
آرد برنج1 فنجان
کره77 گرم
پودر هل1/2 قاشق چایخوری
خلال پسته و برگ گل سرخ برای تزیین روی حلوابه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. آرد برنج را در یک تابه نچسب به قطر 20 سانتی متر بریزید و حدود 10-8 دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید. هنگام تفت دادن آرد برنج، آن را مرتب با قاشق چوبی هم بزنید که نسوزد. تا زمانی به تفت دادن آرد ادامه دهید که بو داده شود، ولی مواظب باشید آرد تغییر رنگ ندهد.
  2. کره و پودر هل را به آرد اضافه کنید و به هم زدن آرد روی حرارت متوسط ادامه دهید تا کره کاملا ذوب شده و با آرد مخلوط شود.
  3. آرد و کره را مخلوط کنید تا یکدست شوند و بافتی مانند خمیر پیدا کنند.
  4. تکه کوچکی از خمیر را در شربت ولرم بیندازید اگر صدای جلز ولز ایجاد شد، حرارت خمیر برای مخلوط شدن با شربت مناسب است. در این هنگام همه شربت را روی مخلوط آرد و کره بریزید و با قاشق چوبی شروع به هم زدن مخلوط روی حرارت متوسط کنید تا مواد کاملا مخلوط شوند.
  5. به هم زدن ادامه دهید تا مواد کاملا یکدست شده و به شکل خمیر درآیند.
  6. حرارت را خاموش کرده و به هم زدن حلوای زعفرانی ادامه دهید تا حلوا کاملا از دیواره ها و کف تابه جدا شود.
  7. حلوا را در ظرفی ریخته و اجازه دهید 15 دقیقه در دمای محیط خنک شود. سپس حلوای زعفرانی را در ظرف سرو بریزید و روی آن را با پشت قاشق صاف کنید. سپس با لبه های قاشق روی آن طرح هایی به سلیقه خود ایجاد کنید. روی حلوا را با خلال پسته یا برگ گل سرخ تزیین کنید.
  8. حلوا را پس از نهار یا شام با یک فنجان چای میل کنید.

نکته: برای تهیه پودر هل، پوسته آن را جدا نکنید بلکه دانه هل را همراه با پوسته بکوبید یا در آسیاب کوچک پودر کنید.

امروزه بسیاری از دسر ها مانند کیک و کاپ کیک شکلاتی هم در منزل تهیه می شوند و هم در قنادی ها به فروش می رسند، ولی دسر هایی مانند حلوای زعفرانی که با ساده ترین مواد و به راحتی در خانه قابل تهیه هستند در فروشگاه ها موجود نیستند. هرچند شیرینی های غربی و اروپایی با تنوع بالایی در ایران وجود دارند و مردم از خوردن آن لذت می برند، ولی جای دسر هایی مانند حلوای زعفرانی روی میز میهمانی ها و دورهمی های بزرگ خالی است. امیدواریم از این مطلب نهایت استفاده را کرده باشید، این شیرینی را درست کنید و از خوردن آن در کنار خانواده لذت ببرید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: setare.com
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 11561

به "طرز تهیه حلوای زعفرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلوای زعفرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید