عملیات واکنش سریع را اجرا کنید

به گزارش اکسپرس بلاگ، 3 نهاد تحقیقی و پژوهشی ضمن برآورد آثار مالی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و کسب و ها به دولت و کسب و کارها پیشنهاد کردند هرچه سریعتر به دلیل تغییر شرایط مالی اجتماعی وارد مرحله واکنش سریع شوند و اقدام های تازه ای را برای مقابله با آثار مالی کرونا انجام دهند.

عملیات واکنش سریع را اجرا کنید

به گزارش خبرنگاران، در این میان مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد صریح از دولت گفت ضعف و تأخیر دولت در تصمیم گیری های ضروری ممکن است به آثار فاجعه باری ختم گردد.

آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا موضوعی است که این روزها همه را نگران نموده؛ بسیاری از اقتصاددانان شک ندارند که بعد از پایان پاندمی کرونا اقتصاد جهان و اقتصاد ایران با بحران های جدی روبرو خواهند شد هنوز برآورد دقیقی از آثار اقتصادی شیوع کرونا ارائه نشده اما پیش بینی می گردد شدت این آثار در بعضی بخش ها به قدر سهمگین باشد که حتی به فروپاشی بعضی صنایع و کسب و کارها منجر گردد. در چنین شرایطی از دولت و شرکت های انتظار می رود از همین حالا خود را برای روبروه با جهانی جدید که احتمالا در آن همه چیز با گذشته فرق خواهد داشت آماده نمایند. بر همین اساس اتاق بازرگانی ایران و تهران و همین طور مرکز پژوهش های مجلس به عنوان سه نهاد تحقیقی و پژوهشی به صورت جداگانه گزارش هایی را منتشر نموده اند که در آنها از دولت و کسب و کارها خواسته شده هرچه سریع تر دست به کار شوند و با توجه به شرایط جدید اقدامات تازه ای را جلوگیری از سقوط و ورشکستگی انجام دهند.

  • آنچه در حال وقوع است

شیوع ویروس کرونا با ایجاد نگرانی در مردم از ورود به امکان عمومی نظیر فروشگاه ها و مراکز خرید، کاهش فروش کسب وکارهای خرد، اعم از فراوریی و خدماتی را در پی داشته که ادامه این فرایند، حیات 4میلیون واحد صنفی و صدها هزار واحد فراوریی کوچک و خرد وابسته را تهدید می نماید. به عنوان مثال شواهد حاکی از آن است که بعضی کسب وکارها نظیر هتل ها، رستوران ها، سینماها، موزه ها، باشگاه های ورزشی، اماکن فرهنگی و زیارتی و...، در عمل تعطیل شده اند. همچنین، هراس شرکای تجاری در کشورهای منطقه از انتقال این ویروس به کشورشان به وسیله مراوده با ایران، به بستن مرزهای زمینی کشورهای عراق، افغانستان و ترکیه و مرزهای هوایی در کشورهای ترکیه، گرجستان و امارات منجر شده است که این نیز فعالیت های تجاری با کشورهای همسایه را مختل نموده است.

بر این اساس می توان نتیجه گرفت که شیوع گسترده ویروس کرونا، اقتصاد ایران را همزمان با شوک عرضه وتقاضا روبرو نموده است. از یک سو، به علت آنکه تنها راه چاره کنترل شیوع کرونا، ماندن در خانه است، عرضه نیروی کار کاهش یافته و از سوی دیگر، تمایل نداشتن شرکای تجاری به مراودات با کشور به علت شیوع کرونا موجب شده در تأمین مواد اولیه فراوری نیز مشکلاتی ایجاد گردد. از زاوی های دیگر، نااطمینانی نسبت به آینده، خانواده ها را به تصمیم پس انداز بیشتر و به تعویق انداختن خرید اقلام غیر ضروری ترغیب خواهد نمود که تمام موارد مورد اشاره، کاهش تقاضا و کسادی بازار را به همراه خواهد داشت. بنابراین انتظار می رود حداقل تا زمانی که این ویروس در کشور شیوع دارد، رکود اقتصادی که در قبل به علت شوک ارزی و تشدید تحریم ها ایجاد شده بود و در حال حاضر به واسطه کسادی بازار و تعطیلی کسب وکارها(شوک های منفی عرضه و تقاضا) ناشی از شیوع ویروس کرونا ایجاد شده است، تشدید گردد.

از سوی دیگر، باید در نظر داشت که سقوط قیمت نفت خام به 30 دلار، به علت شکست مذاکره کشورهای عضو اوپک، فضای آلوده جهانی به ویروس کرونا و کاهش تقاضای کشورهای مصرف نماینده نفت از جمله چین، از محدودیت درآمدی جدی برای دولت در سال 1399 و افزایش کسری بودجه در این سال حکایت دارد. در چنین شرایطی، هزینه های تحمیل شده در اثر پاندمی کرونا و همچنین کاهش فراوری ناشی از آن، می تواند اقتصاد را با تورم های بالاتر و رشد اقتصادی پایین تر روبرو کند و پدیده رکود تورمی را در اقتصاد ایران تعمیق کند. ازاین رو، پیگیری سیاست های حمایتی هدفمند از کسب وکارهای زیان دیده لازم است.

  • پیشنهاد هایی به دولت

به گزارش خبرنگاران، اتاق بازرگانی ایران در یک گزارش تحقیقی از یک طرف به دولت پیشنهاد نموده به وسیله به کارگیری یک سلسه اقدامات، ضربات اقتصادی شیوع ویروس کرونا را بر خودش و همین طور اقتصاد خنثی کند و از سوی دیگر به به کسب و کار ها پیشنهاد نموده است که هرچه سریعتر برای جلوگیری از بروز بحران اقتصادی دست به کار شوند.

اتاق بازرگانی ایران به دولت پیشنهاد نموده اولا رفتارش را در هزینه کرد منابع تغییر دهد و هزینه های غیر ضروری را حذف کند تا بخشی از منابع اقتصادی مورد احتیاج برای حل خسارت های ناشی از ویروس کرونا آزاد گردد. این نهاد به دولت پیشنهاد نموده از منابع اقتصادی نهاد های عمومی غیر دولتی که از سطح درآمد بالایی برخوردارند مانند بنیاد مستضعفان استفاده کند. از سوی دیگر دولت باید از کسب و کارهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا کسب و کارشان رونق پیدا نموده است اقتصادیات بیشتری دریافت کند. دولت همچنین باید هر چه سریعتی قوانین مرتبط با اقتصادیات بر درآمد را تصویب کند و در عین حال ازظرفیت های سازمان های مردم نهاد وخیریه ها استفاده کند.

از طرف دیگر دولت باید هرچه سریع تر اقداماتی را برای تأمین اقتصادی و تامین سرمایه در گردش کسب و کارها و تامین اجاره بهار و هزینه ها و عوارض سربار کسر و کار ها آغاز کند. دولت همچنین باید تسهیلاتی را در زمینه پرداخت اقتصادیات به کسب و کارها بدهد و در عین حال اقداماتی را در زمینه تامین حق بیمه تامین اجتماعی کارفرمایان آغاز کند.

  • پیشنهاد هایی به کسب و کارها

آن طور که اتاق بازرگانی ایران درگزارش تحقیقی اش استدلال نموده شرکت های بخش خصوصی و کسب و کار ها باید اولا از کارکنانشان در مقابله با کرونا به صورت حد اکثری حفاظت نمایند و از طرف دیگر باید راه چاره هایی را برای حفظ نقدینگی لازم برای عبور از طوفان در نظر بگیرند به عنوان مثال باید از هزینه های غیر ضروری بکاهند و در مقابل راه چاره های تازه ای را برای افزایش درآمد هایشان متناسب با شیوع کرونا در نظر بگیرند.

کسب وکارها باید همچنین به وسیله راه چارههایی تشخیص دهند که در چه دوره زمانی و به چه میزان درزنجیره تامین کالاهایشان اختلال ایجاد خواهد شد و از طرف دیگرازمنابع محدود خود برای فراوریات مهم ترشان استفاده نمایند. همچنین لازم است که شرکت ها وکسب و کارهای مختلف بخش ارتباط با مشتریانشان را همچنان حفظ و تقویت نمایند.

در مقابل این راه چاره ها، اتاق بازرگانی تهران نیز بر اساس منابع جهانی و گزارش موسسه کرنی اعلام نموده همه کسب و کار های جهان برای مقابله با پیامد های اقتصادی شیوع ویروس کرونا احتیاج به یک عملیات واکنش سریع دارند به طوری که اولا باید هرچه سریعتر چالش های موجود خود را شناسایی و آنها را ساماندهی نمایند و در مرحله بعد باید یاد بگیرند که با تغییرات روزانه ای که با آن روبرو اند چگونه رفتار نمایند.

موسسه کرنی تاکید نموده همه کسب و کار های جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا احتیاج به اقدامات فوری و اساسی دارند چرا که همه کسب و کار های جهان از این پس با محیط جدید اقتصادی روبرو خواهند شد و تصمیم های جدید به طور قطع باید در همان چند ماه اول گرفته گردد.

در واقع شرکت ها باید بحران را تبدیل به یک فرصت نمایند وگرنه با چالش های اساسی و خطر سقوط روبرو می شوند.

به گزارش خبرنگاران، مطابق توصیه های موسسه کرنی لازم است همه شرکت های جهان در گام نخست یک مرکز فرماندهی فوری که یک نهاد مرکزی برای تصمیم گیری، هماهنگی و ارتباطات است ایجاد نمایند. این مرکز یک نقطه اصلی برای رهبری در همه فعالیت های مربوط به مدیریت بحران و مدیریت اجرایی، به رهبری یک فرد واجد شرایط برای تصمیم گیری، خواهد بود و در مرحله بعد همه کسب و کار ها باید یک برنامه ارتباطی قوی متمرکز بر هریک از ذینفعان داخلی و خارجی ایجاد نمایند و در گام سوم نیز باید درآمد ها و هزینه های شرکت به دقت مدیریت گردد. در واقع برنامه ریزی برای به حداقل رساندن آثار زیان بار شیوع کرونا بر هزینه ها و درآمد ها برای همه کسب و کارها لازم است. همه کسب و کار ها همچنین باید در گام چهارم برنامه های جدیدی را برای آغاز دوباره فعالیت هایشان متناسب با شرایط تازه انجام دهند و حتی کارکنانشان را متناسب با این شرایط آموزش دهند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 2462

به "عملیات واکنش سریع را اجرا کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات واکنش سریع را اجرا کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید