غارهای باتو، میزبان آیین هندو در کوالالامپور، تصاویر

به گزارش اکسپرس بلاگ، در هفده کیلومتری کوالالامپور، یادمانی وجود دارد که انگار خدایان خودشان آن را ساخته اند. غارهای باتو (Batu Caves) شگفتی هایی طبیعی و دست ساز بشر هستند. این یادمان مقدس

غارهای باتو، میزبان آیین هندو در کوالالامپور، تصاویر

از شاخصه های کوهستان های آهکی مالزی و مجسمه های مذهبی آئین هندو تشکیل شده است.

برج آهکی مقدس بیش از 400 میلیون سال است که در این ناحیه وجود دارد. حفره ها، پرتگاه ها و شکاف های آن در دوران پیش از تاریخ شکل گرفته اند. در دهه 1860 زمانی که مالایا در حال شکوفایی و توسعه تحت فرمان استعمارگران بود، مهاجران چینی که برای کار به این سرزمین آمده بودند، با استخراج نوعی کود که به وفور از غارها به دست می آمد، مزارع خود را حاصلخیز می کردند. در دهه 1870 این غارها مورد توجه مقامات استعمارگر بریتانیایی و حتی یک طبیعت گرای آمریکایی به نام ویلیام هورنادی (William Hornaday) که اولین مدیر باغ وحش برانکس نیویورک بود قرار گرفتند. وجود این غارها در آرشیوهای دنیای به ثبت رسیده است.

در سال 1891 محوطه غارهای باتو مورد توجه شدید گردشگران واقع شدند و در میان این بازدیدنمایندگان، تاجر هندی و مؤسس معبد ک. تامبوسامی فیلایی (K. Thamboosamy Pillai) نیز حضور داشت. این تاجر با دیدن دهانه غار هیجان زده شده بود و اعتقاد داشت که به سر نیزه آسمانی شباهت زیادی دارد. او از این شباهت دفاع کرد تا از این تخته سنگ عظیم جایی برای عبادت خدای جنگ هندو بسازد. خدایی که این نیزه آسمانی را حمل می کرد: لرد موروگان (Lord Murugan).

در دهه 1920 تعدادی پله چوبی که از زمین به بالای نیزه آسمانی امتداد می یافتند به این مکان اضافه شدند تا عبادت نمایندگان بیشتری برای پرستش این خدای هندو به بالای معبد بلند بروند. با عبادت نمایندگان بیشتر، مقدار نذورات نیز بیشتر می شد و در نهایت پله های چوبی با پله های سیمانی که امروز می بینند جایگزین شدند.

یک مجسمه نقاشی شده طلایی عظیم به ارتفاع 42 متر از لرد موروگان نیز در سال 2006 به این محوطه اضافه شد تا پله های اولیه را تزئین کند. از آن موقع، غارهای باتو که نام خود را از رودخانه ای که از داخل محوطه عبور می نماید گرفته بودند، تبدیل به یکی از عبادتگاه های عظیم هندو در سرتاسر دنیا شدند. به ویژه در نیمه اول سال که تایپوسام (Thaipusam) یک فستیوال مذهبی عظیم برگزار می گردد، جمعیت بیشتری به سمت آن سرازیر می شوند. این مراسم 8 ساعت به طول می انجامد.

طی مراسم تایپوسام بسیاری از پیروان و شاگردان هندو نذورات خود را که اغلب ظرفی شیر است، برای لرد موروگان در کاوادی (Kavadi) درخشان و تزئین شده پیشکش می نمایند. کاوادی ها دو قطعه چوب یا استیل نیم دایره پر تزئین اند که خم شده و به یک سازه صلیبی متصل هستند و می توان آن را روی شانه ها متعادل کرد. این چارچوب اغلب با قلاب های فلزی متعدد و گل و پر طاووس تزئین می گردد و بعضی از آن ها تا 100 کیلوگرم وزن دارند.

بعضی از پیروان نیز نذر خود را به خدایان با سوراخ کردن بدنشان از طریق قلاب، سوزن و حتی سیخ ادا می نمایند و اغلب بازدیدنمایندگان با این حجم از ایمان و اعتقاد آنان شگفت زده می شوند. شاهکار اصلی زمانی است که پیروان زحمت بالا رفتن از 272 پله تا بالای غارها را متحمل می شوند. این راستا با توجه به وزن زیاد نذوراتی که باید تا بالا حمل نمایند بسیار سخت است. کاهنان در بالا منتظر هستند تا قبل از درآوردن قلاب ها و سیخ ها از بدن افراد، روی آن ها خاکستر بریزند.

غار کتِدرال (Cathedral Cave) عظیم ترین و معروف ترین غار است که زیارتگاه های هندوی زیادی را در زیر طاق 100 متری خود جای می دهد. در پای تپه باتو، دو غار معبد دیگر نیز وجود دارند که یکی گالری هنری و دیگری موزه شده است.

در این دو غار می توانید مجسمه ها و نقاشی های مذهبی هندو را تماشا کنید. غارهای باتو برای بازدیدنمایندگان معتقد به آئین هندو و مردمی از مذاهب دیگر به یک اندازه جذابیت دارند. اگر می خواستید هزارتوهای طبیعی بیشتری از غار را اکتشاف کنید، باید به سمت غار تاریک (Dark Cave) رفته و در تورهای مبتدی غارشناسی شرکت کنید یا حتی در پشت کوه کمی صخره نوردی را تجربه نمایید. این محوطه بیش از 160 راستا برای سنگنوردان دارد که همگی به راحتی قابل دسترس هستند.

غارهای باتو همه روزه از ساعت 6 صبح تا 21 شب باز هستند و برای رسیدن به آن ها باید اتوبوس های اینتراکوتا (Intrakota) شماره 11D از بازار مرکزی یا اتوبوس سیتی لاینر (Cityliner) شماره 69 در جالان پودو (Jalan Pudu) را سوار شوید. تاکسی ها هم از هر نقطه از شهر قابل دسترسی بوده و می توانید از آن ها نیز بهره ببرید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: گردشبان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 4129

به "غارهای باتو، میزبان آیین هندو در کوالالامپور، تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غارهای باتو، میزبان آیین هندو در کوالالامپور، تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید