مذاکرات عراق برای ساخت پالایشگاه چهار میلیارد دلاری

به گزارش اکسپرس بلاگ، عراق سرگرم مذاکره با شرکت ایتالیایی انی برای ساخت پالایشگاهی به ظرفیت 300 هزار بشکه در روز با هزینه چهار میلیارد دلار در نزدیکی میدان نفتی زبیر در جنوب این کشور است.

مذاکرات عراق برای ساخت پالایشگاه چهار میلیارد دلاری

به گزارش خبرنگاران، احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق در وب کستی با شورای تجاری عراقی مستقر در اردن با اعلام این خبر، اضافه نمود: فاز اول این پروژه ایجاد 150 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت تا سال 2025 خواهد بود.

شرکت انی در حال حاضر میدان نفتی زبیر را که در آن 41.5 درصد سهم دارد، اداره می نماید. سایر شرکا شامل کوگاز کره جنوبی با 23.75 درصد سهم و شرکت دولتی نفت بصره با 29.69 درصد سهم و یک شریک دولتی دیگر با پنج درصد سهم هستند.

به گفته وزیر نفت عراق، فراوری میدان نفتی زبیر تا سال 2027 به 700 هزار بشکه در روز می رسد.

وزارت نفت عراق به دنبال جذب بخش خصوصی عراق برای 20 درصد از این پروژه است زیرا دولت نمی خواهد فاینانس این پروژه را به کلی برعهده بگیرد.

عراق توافقهای پیش خرید خواهد داشت تا فروش محصولات شامل بنزین، نفت کوره و روغنها را که به مصرف داخلی می رسند، تضمین کند. باقی مانده فراوری پالایشگاه هم احتمالا صادر می گردد.

این کشور که دومین فراوریکننده عظیم نفت عضو اوپک است، برای تامین نیازهای داخلی بنزین و دیزل وارد می نماید و بسیاری ا زپالایشگاههای این کشور یا قدیمی هستند یا در جریان حمله داعش در فاصله سال 2013 تا 2017 آسیب دیده اند.

حامد یونس، معاون وزیر نفت عراق در بیانیه ای در ششم سپتامبر اظهار داشت شرکت پالایشگاههای شمال در حال برنامه ریزی برای افزایش فراوری از 75 هزار بشکه در روز فعلی به 120 هزار بشکه در روز است.

بر اساس گزارش پلاتس، پیش از این وزیر نفت عراق گفته بود وزارت نفت میخواهد ظرفیت پالایشگاه سومود در بیجی واقع در شمال بغداد را به 280 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 7841

به "مذاکرات عراق برای ساخت پالایشگاه چهار میلیارد دلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات عراق برای ساخت پالایشگاه چهار میلیارد دلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید