نامه دادستان کل کشور به وزیر امور خارجه

به گزارش اکسپرس بلاگ، دادستان کل کشور در نامه ای به وزیر امور خارجه خواهان پیگیری حقوقی و قضایی تعرض جنگنده های آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران شد.

نامه دادستان کل کشور به وزیر امور خارجه

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، متن نامه منتظری به ظریف به توضیح زیر است:

جناب آقای دکتر ظریف

وزیر محترم امور خارجه

با سلام و تحیت

آمریکا مجددا برگ ننگین دیگری بر کارنامه سیاه خود علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اضافه نمود و در روز پنج شنبه مورخ دوم مرداد 99 پرواز شماره 1152 هواپیمایی ماهان که از تهران به مقصد بیروت در حرکت بود، در فضای سوریه توسط جنگنده های آمریکایی با حرکات خطرناک و تهدید آمیز با مشکل روبرو شده و مسافران و خدمه این پرواز بدلیل کاهش شدید ناگهانی ارتفاع آسیب دیده اند.

با توجه به بیانیه های سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ماهان، پروازهای این جهت بیش از یک دهه بر اساس برنامه ریزی قبلی اجرا شده و تابع قوانین و مقررات هوانوردی است. اقدام خطرناک و تروریستی آمریکا برخلاف قواعد حقوق بین الملل و کنوانسیون های شیکاگو و مونترال صورت پذیرفته که می بایست بمنظور برخورد قاطع و عبرت آموز با دولتمردان آمریکا و مقابله با آن در سطح ملی و بین المللی از طرق مختلف حقوقی، قضایی و سیاسی بصورت جدی پیگیری گردد.

به همین منظور لازم است دستگاه های مجری از جمله سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمای ماهان بصورت فعال در اجرای ضمائم 13 و 17 پیمان شیکاگو با دولت سوریه و شورای ایکائو همکاری و گزارش آنالیز حادثه و اختلال در امنیت پرواز شماره 1152 تهران بیروت را هرچه سریعتر دریافت و بر طبق مواد 3 مکرر، 44، 54، 55، 84 وو 85 کنوانسیون شیکاگو اقدامات حقوقی لازم را بعمل آورند.

مستندا به قانون وظایف وزارت امور خارجه و قانون الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق اتباع ایرانی از اقدامات دولت های خارجی به ویژه دولت اشغالگر آمریکا مصوب 1389 و در راستای ماده 290 قانون آئین دادرسی کیفری دستور فرمایید بمنظور یاری و مساعدت به مسافرین هواپیمای مذکور که از این حادثه تروریستی دچار مصدومیت و تالمات جسمی و روحی شده و برای جبران خسارت مادی و معنوی آنان و نیز سایر خسارات وارده و پیشگیری از تکرار حوادث مشابه، طرح شکایت صورت گیرد و اقدامات لازم انجام و موضوع تا حصول نتیجه پیگیری گردد.

در این رابطه دادستانی کل کشور پیگیر موضوع بوده و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری اعلام می دارد.

محمد جعفر منتظری

دادستان کل کشور

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 6396

به "نامه دادستان کل کشور به وزیر امور خارجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه دادستان کل کشور به وزیر امور خارجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید