کامبوزیا: غیرشطرنجی بودن مسئولان فدراسیون ایراد دارد، نماینده شدن سرپرست مبارکش باشد!

به گزارش اکسپرس بلاگ، نایب رئیس فدراسیون جهانی شطرنج گفت: سرپرست فدراسیون علاقه مند بوده که خودش نماینده ایران باشد و این موضوع هم مبارکش باشد.

کامبوزیا: غیرشطرنجی بودن مسئولان فدراسیون ایراد دارد، نماینده شدن سرپرست مبارکش باشد!

محمدجعفر کامبوزیا نایب رئیس فدراسیون دنیای شطرنج در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرنگاران، درباره انتخاب و معرفی فرهاد نیکوخصال به عنوان نماینده ایران در فدراسیون دنیای به جای او گفت: این موضوع اشتباه است، چرا که هیچ فدراسیونی در فیده نماینده ندارد. فدراسیون دنیای یک هیئت رئیسه دارد که افراد به وسیله رای گیری انتخاب می شوند و بر همین اساس ممکن است از یک کشور چند نفر در آنجا حضور داشته باشند. فکر می کنم منظور آقایان حضور به عنوان نماینده در مجمع دنیای است. در زمان ریاست من این مسئولیت بر عهده پهلوان زاده بود و در چند سال گذشته نیز خودم به عنوان نماینده ایران در مجمع فیده شرکت می کردم. ظاهراً سرپرست فدراسیون علاقه مند بوده که خودش نماینده ایران باشد و این موضوع هم مبارکش باشد. با شرایط کنونی اگر رای گیری در مجمع دنیای باشد، نماینده ایران هم باید رای بدهد. هر چند این پست موقت است و هر زمان که رئیس فدراسیون انتخاب شود، سرپرست باید برود و نماینده بودن را به رئیس جدید واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه ابلاغ سرپرست فدراسیون 6 ماهه بوده و حضور او این از مدت نیز گذشته است، ادامه داد: برایم جالب است که او با این شرایط چگونه به فیده نامه زده و خودش را معرفی نموده است. بعد از شهریور ماه، سرپرست فدراسیون مسئولیت قانونی ندارد، چون ابلاغش برای 6 ماه بوده و خاتمه آن نیز شهریور ماه بوده است.

نایب رئیس فدراسیون دنیای شطرنج در پاسخ به این سوال که با شرایط کنونی، فیده چه کسی را به عنوان مسئول فدراسیون شطرنج ایران می داند؟ گفت: بحث در فیده پیرامون ایران زیاد است. فدراسیون دنیای نیکوخصال را سرپرست می داند، اما این پست موقت است. اینکه انتخابات فدراسیون ایران برگزار نشده و رئیس معین نمی شود، یکسری خطرات برای ایران خواهد داشت. فدراسیون بدهی زیادی دارد. هرچه انتخابات دیرتر برگزار شود، آسیب بیشتری به شطرنج وارد می شود و برگزاری زودتر آن، به نفع فدراسیون، شطرنج و شطرنج بازان است. وزارت ورزش هم این حساسیت را درک می نماید. باید توجه داشت که بدهی ایران به فیده کم نیست و ممکن است در آستانه مسابقات رسمی، تعلیق انجام شود و این به ضرر شطرنج بازان است. قطعاً وزارت ورزش حساسیت این شرایط را درک می نماید تا هرچه زودتر انتخابات برگزار شود.

کامبوزیا درباره این موضوع که عنوان شده فدراسیون ایران برای تغییر نماینده چند بار با فیده نامه نگاری نموده، مطرح نمود: بله، سه چهار بار نامه زده اند. البته فعلاً که جلسه حضوری نیست و یک جلسه آنلاین در دسامبر برگزار می شود. اگر هم که انتخابات ایران تا آن موقع انجام شود، نماینده تغییر می نماید.

وی در واکنش به این موضوع که شاید قرار نیست انتخاباتی تا آن موقع برگزار شود که نماینده معرفی شده، گفت: این به سیاست های وزارت ورزش برمی شود که من در جریان آن نیستم و نمی دانم کرونا تا چه زمانی تاثیر می گذارد. با این حال اگر انتخابات هر چه دیرتر شود، بیشتر به ضرر جامعه شطرنج است.

نایب رئیس فدراسیون دنیای شطرنج توضیح داد: نزدیک به 8 ماه است که فدراسیون با سرپرست اداره می شود و ایراد عمومی اش هم این است که همه مسئولان فدراسیون غیر شطرنجی هستند. در گذشته اینگونه بود که اگر سرپرست یک فرد شطرنجی نبود، دبیر و نایب رئیس را شطرنجی منصوب می کردند، اما متاسفانه الان نه دبیر فدراسیون، شطرنجی است، نه نایب رئیس و نه سرپرست. در فدراسیونی که همه مسائل فنی است، چه کسی باید تصمیم بگیرد؟ بهتر است که انتخابات زودتر برگزار شود که خدای ننموده تبعات منفی برای برای شطرنج نداشته باشد.

کامبوزیا در پاسخ به این سوال که آیا جلسه ای با مسئولان وزارت ورزش داشته است یا نه؟ گفت: در یک سال گذشته هیچ صحبتی با وزارت ورزش نداشته ام. روز اول هم گفتم که در انتخابات دخالت نمی کنم، اما اگر از من بپرسند که فلان فرد به لحاظ شخصیت حقوقی خوب است یا نه، نظرم را می گویم. سعی نموده ام دخالت نکنم، البته بعضی دوستان نظرم را خواسته اند که من هم شخصیت حقوقی یک رئیس فدراسیون خوب را تعریف نموده ام.

وی اضافه نمود: اعضای مجمع افراد بالغی هستند و قرار نیست فضای مجازی در انتخابات رای بدهد. آنها آنقدر نسبت به شرایط مطلع هستند که تحت تاثیر تبلیغات منفی قرار نگیرند. تمایل ندارم که در انتخابات اثر بگذارم، ولی زمانی که از من سوال می شود، نمی توانم سکوت کنم. برای این رشته زحمت کشیده ام و دلم می سوزد، به همین دلیل دوست دارم کسی سکان راهنمایی فدراسیون شطرنج را در دست بگیرد که توانمند باشد و شاید آسیب ها در چند سال گذشته برطرف شود. معتقدم نه تنها من نباید در انتخابات دخالت کنم، بلکه دیگران هم باید اینگونه باشند. متولی انتخابات وزارت ورزش است و با سعه صدر و حساسیتی که دارد، باید انتخابات را سریعتر برگزار کند تا شائبه ای به وجود نیاید.

وی درباره حواشی اخیر پیرامون یکی از نامزدهای ریاست فدراسیون گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که یکسری خط قرمزها وجود دارد. تا زمانی که می خواهیم مسئولیت دولتی بگیریم یا مسئولیت داریم، باید این خطوط قرمز را رعایت کنیم. وقتی شما پستی ندارید و نماینده ایران در یک جمع بین المللی نیستید، می توانید هر طور که دوست دارید، زندگی کنید، اما وقتی یک نفر به عنوان نماینده ایران اعزام می شود، باید مسائل مختلف را رعایت کند. در واقع این قضیه به نفع شطرنج و خودشان است. من با این حواشی مخالفم، چون دودش به چشم شطرنج می رود. ممکن است یک نفر پس از اینگونه حواشی فاصله بگیرد و البته اجبار هم هست، چون یکسری خطوط قرمز کنار زده شده و کسی هم نمی تواند کاری کند. اتفاقات فدراسیون چوگان را یادتان است؟ چند سال قبل اتفاقاتی افتاد و چوگان ضرر کرد. امیدواریم این اتفاقات درسی باشد برای آینده که دوستان، هم اخلاق را رعایت نمایند و هم قوانین را. این قوانین است و چه خوب و چه بد و چه قبول داشته باشیم یا نه، باید رعایت کنیم. اگر نمی خواهیم رعایت کنیم، نباید به دنبال پست دریافت باشیم. نمی شود که بگوییم پست بگیریم، اما این قوانین را قبول نداشته باشیم. امیدوارم برای آینده مسئله ای پیش نیاید و سایر نامزدها نیز رعایت مسائل مختلف را نمایند تا شطرنج پایان سر و سامان بگیرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: expresblog.ir شناسه مطلب: 9287

به "کامبوزیا: غیرشطرنجی بودن مسئولان فدراسیون ایراد دارد، نماینده شدن سرپرست مبارکش باشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامبوزیا: غیرشطرنجی بودن مسئولان فدراسیون ایراد دارد، نماینده شدن سرپرست مبارکش باشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید